ITALIË – Ze komen uit de hele wereld. Bezoeken mooie historische steden als Florence en Rome, maar ook wijngaarden, wijnmakerijen en –kelders. Vorig jaar brachten ongeveer 14 miljoen wijntoeristen zo’n 2,5 miljard euro naar Italië. Dat blijkt uit het vijftiende Wijntoerisme-rapport dat is opgesteld door de nationale vereniging van wijnsteden en dorpen, de Città del Vino, in samenwerking met de universiteit van Salerno. De gemiddelde besteding is zo’n 85 euro. Met overnachting groeit dat bedrag naar 150 euro. Met directe verkoop en proeverijen komt zo dus aardig wat geld in het laadje. Deze vorm van toerisme draagt bij aan de winstgevendheid van de wijnbedrijven en is belangrijk voor de promotie van de wijnen. Volgens het rapport stijgt niet alleen het aantal bezoekers jaar op jaar, maar ook het aanbod. Om hier nog meer uit te kunnen halen en de groeiende concurrentie met het buitenland het hoofd te kunnen bieden, is het zaak dat gemeenten en wijnhuizen meer gaan samenwerken. Punten van aandacht is de soms slechte infrastructuur en het feit dat ruim de helft van de aangesloten gemeenten geen toeristenbelasting heft.
Laatste nieuws
-
Kylie Minogue verrast met nieuwe rosé door wijnblunder | 08 okt 2025
-
Veiling vol topwhisky’s zet kansarme jongeren in hun kracht | 07 okt 2025
-
Druivendieven slaan toe in Duitse wijngaard | 06 okt 2025
-
Amerikaanse shutdown legt spirits-sector lam | 06 okt 2025
-
Japanse bierbrouwer getroffen door cyberaanval | 03 okt 2025
-
Eerste vrouwelijke Mondavi aan het roer in Napa Valley | 03 okt 2025
-
Oudste zoon Beckham teruggefloten | 02 okt 2025