Heeft u dat ook wel eens? Je zit met je wederhelft op een terras, bestelt bier en rosé en hij krijgt het bier en zij de rosé. Standaard. Bestel je wijn en een 0%-bier, dan gaat de 0% naar hem en de wijn naar haar. Ondanks de gaande revolutie zit het gender-denken er blijkbaar nog steeds in. Mannen drinken bier en vrouwen drinken wijn. Terwijl -we schrijven er wel eens over- er tegenwoordig ook genoeg dames zijn die een mooie Scotch Whisky weten te waarderen.
Misschien betrapt u zichzelf er in de winkel ook wel eens op. Het denken in man en vrouw. In oud en jong. Of in gewoonten. Dat laatste moeten we misschien even uitleggen. Je hebt klanten die altijd voor hetzelfde komen. Ik zal het eerlijk bekennen; zelf ben ik er soms ook zo één. Want het maakt het leven een stuk gemakkelijker. In elk geval doe ik het bij de kaasboer. Ik stap binnen, pak de ooit door hem aanbevolen extra vierge olijfolie -in mijn ogen nog altijd de lekkerste- plus die smakelijke crackertjes en loop linea recta naar de kassa. Kan niet missen; de kaasboer wist nog voordat de deur openzwaaide waar ik voor kwam. Hij herinnert zich nog goed mijn aarzelende blik toen hij de olijfolie voor het eerst onder mijn aandacht bracht. Best prijzig! Maar toen ik de fles de volgende keer zelf resoluut uit het houten rek trok, wist hij genoeg. Ze was verkocht.
Nieuwsgierigheid gewekt
Maar wat nu als deze kaasboer op een mooie zonnige middag besluit om mij uit m’n evenwicht te brengen. Hij weet wat ik wil, maar reikt nu toch een andere olie aan. En verklaart zich nader. “Jij houdt toch van dit merk? Ik heb nu toch iets moois, moet je echt proberen!” Daar heeft-ie met te pakken, de nieuwsgierigheid is gewekt. Grote kans dat ik het doe. Want ondanks mijn vaste inkoopgewoonten houd ik er ook wel van om af en toe iets onbekends te proberen. Sowieso geeft het energie, dat een verkoper jou ziet als een soort premium-klant die openstaat voor nieuwe ervaringen en met wie hij zijn enthousiasme voor een product graag wil delen. Misschien draaf ik nu een beetje door, maar zo voelt dat dus.
Terug naar u de slijter. Zoals de kaasboer mij heeft als Mevrouw-olijfolie&crackers, zo heeft u…
→ verder lezen? De rest van dit artikel vindt u in editie 6 van ons papieren vakblad