DENEMARKEN – Consumentenonderzoek in tien landen wijst uit dat mensen in hun dagelijkse boodschappen nu minder geld uitgeven aan alcohol, zuivel en rood vlees. Het gaat om bewust veranderend gedrag, zeggen de Deense wetenschappers. Zij deden hartje zomer onderzoek onder vijfduizend volwassen consumenten in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Griekenland, Polen, Roemenië, Zweden en Finland. Ruim de helft van de ondervraagden zei de prijzen nu meer te controleren dan vóór de pandemie, een stijging ten opzichte van 31% ten opzichte van 2020. Vier op de tien doen minder ongeplande aankopen dan voorheen. Een op de tien respondenten liet weten gestopt te zijn met het kopen van alcoholische dranken. Het goede nieuws voor de slijter is in elk geval dat het hier ging om de dagelijkse boodschappen en dat uit meerdere andere studies blijkt dat mensen nog steeds bereid zijn om geld uit te geven aan de betere dranken.
Laatste nieuws
-
Leeg vaatje voor de directie | 01 feb 2023
-
Geurtsen blijft Hofleverancier | 31 jan 2023
-
Whiskeytoerisme nog niet op oude niveau | 30 jan 2023
-
Minder wijn voor Spanje | 27 jan 2023
-
Nederlander drinkt zijn biertje weer net zo lief in de kroeg | 26 jan 2023
-
Gironde vraagt opnieuw aandacht voor penibele situatie | 25 jan 2023
-
Cognac boekt prima omzet | 24 jan 2023