Slijters die al een tijdje meelopen in het vak weten het: er was een tijd dat bier helemaal geen item was in het schap. Je had pils en pils, van een handjevol bekende merken. En daarvoor ging de consument overwegend naar de supermarkt. In een paar jaar tijd is dat totaal veranderd. Bier in allerlei soorten en maten, uit alle delen van de wereld, lonken vanaf de plank. In het verkoopproces vraagt deze bijzondere categorie om een eigen aanpak.
De een nog specialer dan de ander, stuk voor stuk in oogstrelende verpakkingen, zoeken de bierflesjes oogcontact met de klant. Maar wacht, we hebben ook blikjes. Die onverwacht grote trend heeft iets nieuws in gang gezet. Creativiteit kent geen grenzen meer in het design. Oogstrelend vecht om de aandacht met oogverblíndend. Ontegenzeggelijk spreekt hier de kunst van het verleiden. Voor de meer rokerige whisky moet je bij Mac-Talla zijn. Ook hier zit de familie Morrison achter; zij bottelen alle elementen van de natuur die je op Islay treft in een reeks mooie single malts. Voor de whisky zelf selecteren zij de vaten, maar welke distilleerderij daar precies achter zit, dát verklappen ze niet. Het vergroot de mystiek. Wie goed ruikt en proeft ontdekt het zilte van de zee, het aardse van het moeras, maar ook frisse, fruitige, bloemige en kruidige invloeden. De Mac-Talla komt in drie varianten: de Classic Terra (groen etiket, verwijzend naar aarde), de Cask Strength Mara (blauw, verwijzend naar de zee) en de 15 jaar oude op bourbon- en sherryvaten gerijpte Strata (lila, verwijzend naar het ruige gesteente). Ze hebben elk met hun eigen karakter; qua alcoholgehalte springt de Mara er met 58,2% tussenuit. Een mooie serie peated whisky’s die de moeite van het ontdekken zonder meer waard zijn. Vanachter de toonbank slaat u het allemaal gade. Wie mag met wie mee naar huis? Kiest zij voor het roze blikje met de knalgele letters? En hij dan, wordt het lokaal gebrouwen bier met wuivend graan op het etiket? Een hippe nauwelijks uit te spreken naam die een glimlach op het gezicht tovert? Of een craft beer uit een exotisch oord waar nog nooit iemand van had gehoord?
Het complete artikel kunt u lezen in editie 4 van Drinks Slijtersvakblad. Over verkooptips en de laatste nieuwtjes gesproken; met 6 edities per jaar blijft u volledig op de hoogte van alle ins & outs in uw vakgebied.