‘Uw dagelijkse wijntje’, zo zou je de tekst kunnen vertalen. Maar supermarktketen Spar mag in Groot-Brittannië geen ‘Everyday wine’ meer verkopen. De Spar gebruikte de term voor haar huiswijn in een persbericht, om onderscheid te maken tussen de series standaard en premium wijn. De Portman groep, een samenwerkingsverband van alcoholproducenten die verantwoord drinken promoot, vindt dat geen goed idee. De consument zou de indruk krijgen dat elke dag drinken oké is, terwijl de Britse alcoholrichtlijn enkele dagen per week onthouding voorschrijft. ‘Everyday wine’ zou je echter ook kunnen opvatten als ‘alledaagse wijn’ en dat is waarschijnlijk hoe Spar het heeft bedoeld. De supermarkt stelt in een verklaring dat de term in een persbericht voor de retailhandel stond en niet bestemd was voor informatie richting consumenten. Het bedrijf wilde daarmee alleen maar aangeven dat de serie geschikt is als instapwijn. Om verwarring te voorkomen zal Spar de kwalificatie niet meer gebruiken.
Laatste nieuws
-
Onverwachts overlijden Paul Robert Blom | 03 dec 2025
-
Wijnmarkt krabbelt langzaam uit dal | 03 dec 2025
-
Madiran in beweging | 02 dec 2025
-
Duitse vruchtenbrandewijn zoekt nieuwe glans | 01 dec 2025
-
Spaanse wijnmaker ontdekt nieuwe horizon met druivenbier | 28 nov 2025
-
Nieuwe druiven geven wijnbouw toekomst onder druk van klimaatverandering | 27 nov 2025
-
Hennessy en LeBron James brengen samen unieke V.S.O.P limited edition uit | 26 nov 2025
