NOORD-SCHARWOUDE – Gestimuleerd door het uitdijende bieraanbod gedraagt de Nederlandse bierdrinker zich steeds avontuurlijker, zo blijkt uit onderzoek van de overkoepelende organisatie Nederlandse Brouwers. Een kwart van de bierdrinkers zou regelmatig voor een merk of soort kiezen dat zij nog niet kennen. Vooral vrouwen durven de uitdaging aan, melden de onderzoekers. Als slijter zou u hier in de winkel iets van moeten merken. Vragen klanten nog steeds naar de bekende soorten of willen zij uw mening over iets nieuws? Hartje zomer, de klant staat open voor nieuwe ervaringen; geen slecht moment om de aandacht te vestigen op een biervariant die ouder is dan de weg naar Rome, maar de laatste twee jaar door het grote publiek wordt herontdekt: de biercocktail. Vroeger was er het bekende kopstootje (bier met een glaasje jenever ernaast), maar de echte klassieker is Black Velvet, een recept uit 1861: Guiness met champagne, of zo de klant wil, met prosecco. Andere biercocktails die u kunt adviseren zijn de Doctor Pepper (16 delen bier, 3 delen Amaretto en 1 deel rum), de Saké bomb (16 delen bier, 1,5 deel saké) of de Irish Car Bomb (Guinness, Irish whiskey en Irish cream). Of tip ze om eens sangria te maken met bier in plaats van wijn (750 ml. lambiek, 90 ml tequilla, 30 ml cointreau, sap van een halve citroen, verse zomervruchten). Het internet bulkt van de recepten die laten zien dat bier prima te combineren is met andere dranken. Doe er uw voordeel mee!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA