Mogelijk zijn de koffers voor een welverdiende vakantie al gepakt en staat uw strandbedje een xxx- aantal kilometers verder al op u te wachten. Of heeft u besloten om dit jaar de wandelschoenen het werk te laten doen en kiest u voor de bergen of een stad die u altijd al een keer wilde bewonderen. Kan ook zijn dat u lekker bij uw toko blijft, kijken wat de zomer aan gasten brengt. Wat het ook wordt, wij presenteren u nog even de statistieken van de afgelopen periode.
De omzet bleef redelijk stabiel, voor de slijters gezamenlijk was dat 86,1 miljoen euro in periode 3 en in periode 4 en 5 kwamen daar nog twee schepjes bovenop. Daarmee laat het vijfde tijdvak in elk geval weer een mooie groei zien ten opzichte van 2022 (+2,2 miljoen). Door een mindere januarimaand (in vergelijking met een jaar eerder) komt het jaartotaal-tot-nu-toe lager uit, maar dankzij die laatste maandomzet zijn we toch iets ingelopen en het is zeker prima als je ze afzet tegen de cijfers van 2020 en 2019. Vooral de filiaalslijters konden de boel aardig vlottrekken, zij boeken na vijf maanden iets meer dan vorig jaar in deze tijd. Dat geldt ook voor de borrelshops, die net als in 2021 nu al boven de 100 miljoen zijn uitgekomen. De zelfstandigen en fullservice is dat niet gelukt.
De kop boven dit artikel luidt: Appels met peren vergelijken? En tja… dat is het wel een beetje. We kijken naar de cijfers van 2023, vergelijken ze in onze tabel met de coronajaren. Maar dat was een andere tijd. Het jaar daarvoor dan, 2019 was steeds een mooi anker om de cijfers naast elkaar te leggen en conclusies te trekken. Maar ook dat geeft nu een vertekend beeld. Inflatie speelde toen nog geen rol. En nu? In april waren, zo vertelt het CBS ons, consumentengoederen en diensten wéér 5,2% duurder dan een jaar eerder. In mei 2023 liep de inflatie nog verder op naar 6,1%. Maar in de categorie voedingsmiddelen, dranken en tabak was dat nog veel hoger: april +13,2% en mei 12,8%. Die razendsnelle verandering was overigens niet pas zichtbaar vanaf het moment dat Rusland Oekraïne binnenviel, maar al veel eerder. In oktober 2021 was het leven plots 3,4% duurder dan een jaar eerder, in november van dat jaar al 5,2%. Waarmee we maar willen zeggen dat het lastig is om aan de omzetontwikkeling te bepalen hoe het bedrijfsmatig gaat. Want deze cijfers zeggen natuurlijk niets over uw winst. Hogere inkoopinkomsten, wellicht duurder personeel, hogere huur zijn allemaal zaken die hier buiten beschouwing blijven. Wij wensen u een zonnige en vooral in zakelijk opzicht hele mooie zomer!
Laatste nieuws
-
Nieuwe premier cru’s in Bourgogne | 13 dec 2024
-
Rotterdam Bierstad | 12 dec 2024
-
In Memoriam: André Domburg (1964–2024) | 11 dec 2024
-
Geen alcohol meer voor Finnen | 11 dec 2024
-
Archeologen ontdekken Romeins wijnhuis in Spanje | 10 dec 2024
-
Nieuwe directeur voor AB InBev | 09 dec 2024
-
Kleinste wijnproductie in 63 jaar | 06 dec 2024