AUSTRALIË – “Neem je er nog één? Is dat nou wel verstandig?” Dat zou een van de teksten kunnen zijn die een splinternieuwe app verstuurt aan studenten die teveel drinken. De Australische Victoria University heeft de interactieve app ontwikkeld, in een poging om het alcoholgebruik onder jonge consumenten naar een lager niveau te brengen en vooral een oplossing te bieden voor binge drinking. Driehonderd studenten doen twee jaar lang mee aan een proef. Zij moeten op uitgaansavonden regelmatig laten weten hoeveel ze gedronken hebben, hoe ze zich voelen, hoe hun agenda voor de volgende dag eruit ziet etc. Op basis van de antwoorden stuurt de app gerichte berichtjes naar hun mobieltje, zowel voor, tijdens als na het drinken. Het doel is de jongeren bewust te maken van hun keuzes. “We gaan mensen niet vertellen dat ze niet moeten drinken, maar geven een optie om een en ander in de hand te houden”, aldus een van de ontwikkelaars. Begin volgend jaar gaat de proef van start.
Laatste nieuws
-
Marathon du Médoc viert 40 jaar met een flinke dosis jaren 80 | 05 jun 2026
-
Château Lascombes kiest voor eigen koers met nieuwe topcuvée | 04 jun 2026
-
Chateau Musar blijft wijn maken ondanks oorlogsdreiging | 03 jun 2026
-
Oud Chinees bier onthult verrassend brouwvakmanschap | 02 jun 2026
-
Wat hebben golf en whisky met elkaar gemeen? | 29 mei 2026
-
Gestolen topbourgognes duiken na maanden weer op | 28 mei 2026
-
Lafite zet Bordeaux-campagne in beweging | 27 mei 2026
