De wereldwijde alcoholindustrie beleeft een forse kater. Volgens Bloomberg is er de afgelopen vier jaar meer dan 830 miljard dollar aan beurswaarde verdwenen bij grote producenten van bier, wijn en sterke drank. De index van zo’n vijftig drankbedrijven staat inmiddels 46 procent lager dan in 2021. De oorzaak ligt in structureel veranderend consumentengedrag. Steeds meer mensen drinken minder of helemaal niet meer. Gezondheidswaarschuwingen, de populariteit van afslankmiddelen als Ozempic en de opkomst van cannabisalternatieven spelen daarin een grote rol. Vooral millennials en Gen Z keren de fles vaker de rug toe. Grote spelers als Diageo, Pernod Ricard, Rémy Cointreau en Treasury Wine Estates zagen hun aandelen kelderen, terwijl Chinese marktleider Kweichow Moutai ruim 40 procent onder zijn piek noteert. Tegelijk proberen producenten zich aan te passen met alcoholvrije innovaties zoals Crodino en overnames van merken als Ritual Zero Proof. Toch zien sommige beleggers kansen nu waarderingen halveren. “De mens stopt niet met drinken,” stelt investeerder Richard Cook, “maar de markt zal er wel anders uitzien.”
