Na een bijzonder mooie opening van 2021 kon een goed vervolg eigenlijk niet uitblijven. Ook in de tweede en derde periode haalde het slijterskanaal een veel hogere omzet dan gemiddeld. Dat betekent een mooie afsluiting van het eerste kwartaal.
Met z’n allen plusten de slijters in het tweede tijdvak maar liefst 25 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Snelle rekenaars zien dat de omzet ook veel hoger is dan het gemiddelde over de jaren 2017-2020 (zie de tabel in Drinks Slijtersvakblad). We kunnen er gerust 26 miljoen (!) bijzetten. De maand daarna bleek de gezamenlijke omzet iets gedaald, maar met 97,7 miljoen euro nog altijd 20 miljoen meer dan het jaar daarvoor en 23,5 miljoen meer dan het gemiddelde over de laatste jaren. Het totaal staat na drie periodes op 281,1 miljoen euro, waarmee de branche nu al een voorsprong van 53 miljoen heeft te pakken op vorig jaar.
De hoogste score komt voor de categorie fullservice, met 204,6 miljoen. Verschil ten opzichte van 2020: 40,8 miljoen. De filiaalslijters wisten hun omzet in de eerste drie periodes met 35 miljoen euro te verhogen en voor de zelfstandigen kwam er -niet verkeerd- bijna 15 miljoen euro bij. Dat bewijst eens temeer dat de thuisblijvers de weg naar de speciaalzaak steeds beter weten te vinden. Kijk ook maar eens naar de verschillen tussen periode 1-2-3 in 2020 en dit jaar. In het eerste tijdvak boekte de zelfstandige slijter 1,9 miljoen meer, maar in de periode daarna was het verschil al opgelopen naar 8,7 miljoen. En nu is het verschil (zie de kolom Jaartotaal t/m periode 3) 14,8 miljoen euro.
Het marktaandeel van de borrelshops daalde in de laatst gemeten periode met 1% naar 21%. Fullservice won iets terrein en heeft nu ruim 73% in handen.