Nu de categorie alcoholvrij en alcoholarm ook in de sterkedranken- en wijnindustrie in opkomst is, is het tijd voor duidelijke etikettering. Van producenten en retailers kreeg de Britse brancheorganisatie Wine and Spirit Trade Association (WSTA) het verzoek om een uitgebreid advies op te stellen. Resultaat is een gids die aangeeft hoe bedrijven zo transparant mogelijk kunnen zijn in de beschrijving van hun producten in de no-low categorie.
In smaak, geur en uiterlijk lijken deze alternatieven, met een maximum ABV van 1,2%, steeds meer op de echte alcoholische dranken en dat is iets wat de consument moet weten om tot een weloverwogen keuze te komen. Zo zou de term alcoholarme gin de consument op het verkeerde been kunnen zetten, aangezien gin minimaal 37,5% alcohol moet bevatten. Wel kan de producent naar gin verwijzen als een van de ingrediënten, door op het etiket te zetten: ‘laag-alcoholische drank gemaakt met frambozengin’ of ‘alcoholarme drank gemaakt met gin’. Het percentage sterke drank moet daarbij ook vermeld worden. Komt het distillaat in z’n geheel niet voor in de drank, dan mag het ook niet genoemd worden. Producenten bedenken de meeste creatieve namen voor alcoholvrije varianten. Dat mag best, maar de bovengenoemde omschrijving moet er bij. De verwijzing naar een distilleerderij mag alleen als er ook een distillaat in de drank zit. Voor de varianten zonder alcohol kan dit dus niet. De opgestelde richtlijnen van de WSTA sluiten aan op eerdere EU-regelgeving en moeten ook de productie en handel in nep-distillaten beteugelen.
Laatste nieuws
-
Deutz zet een duidelijke stap | 04 dec 2025
-
Onverwachts overlijden Paul Robert Blom | 03 dec 2025
-
Wijnmarkt krabbelt langzaam uit dal | 03 dec 2025
-
Madiran in beweging | 02 dec 2025
-
Duitse vruchtenbrandewijn zoekt nieuwe glans | 01 dec 2025
-
Spaanse wijnmaker ontdekt nieuwe horizon met druivenbier | 28 nov 2025
-
Nieuwe druiven geven wijnbouw toekomst onder druk van klimaatverandering | 27 nov 2025
