BELGIË – Een nieuwe brouwtechniek die minder water en hitte verbruikt en bovendien minder CO2 uitstoot. Drie vliegen in één klap. ‘s Werelds grootste brouwer presenteerde afgelopen week dit nieuwe procedé op een bierbeurs in Gent. In het reguliere brouwproces worden tijdens het koken via stoom gasbellen opgewekt, die mede de smaak van het bier bepalen. Maar bij de nieuw ontwikkelde techniek worden de gasbellen in de ketel geblazen en is koken niet nodig. Een stuk energiezuiniger, terwijl de smaak behouden blijft. AB InBev gebruikt de nieuwe methode al in de brouwerij in Jupile. De bierfabrikant wil haar CO2-uitstoot fors verminderen en dit is weer een stap in de goede richting. Bijzonder is dat de techniek wordt opengesteld voor andere brouwers, de kleintjes kunnen zelfs gratis een licentie aanvragen. Grote brouwerijen betalen een vergoeding die weer wordt geïnvesteerd in duurzame technologie.
Laatste nieuws
-
Bacardi 100% eigenaar van Teeling | 26 jun 2026
-
Piraten en rum | 24 jun 2026
-
Rosé laat zich niet in één stijl vangen | 23 jun 2026
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
