NOORD-SCHARWOUDE – Elke minuut worden 1 miljoen plastic flessen verkocht op de wereld. Maar wat gebeurt er met die verpakkingen als ze eenmaal leeg zijn? Recycling Netwerk Benelux vindt dat drankenproducenten hier zelf verantwoordelijkheid voor dragen. De organisatie pleit voor uitbreiding van het statiegeld, zodat lege flessen en blikjes niet meer in de natuur belanden. Volgens directeur Rob Buurman worden tussen het zwerfafval vooral veel verpakkingen van Heineken, Coca-Cola, Red Bull en Spa teruggevonden. Met een nieuwe campagne hoopt Recycling Netwerk deze en andere drankenfabrikanten achter zich te krijgen. Een statiegeldsysteem heeft bewezen effect en kan volgens de organisatie 90% minder plastic flessen in zwerfafval realiseren. De organisatie roept het publiek op om lege flesjes en blikjes die zij op straat of in de bosjes vinden terug te sturen naar de producent. Dat kan via de post of virtueel, door een foto van de verpakking te maken en deze op Facebook, Twitter of Instagram te plaatsen met de hashtag BackToSender. De campagne is gisteren van start gegaan.
Laatste nieuws
-
Laatste kans om in te schrijven voor de V d’Or Awards 2026 | 16 sep 2025
-
Een glas wijn of bier is niet alleen maar slecht | 15 sep 2025
-
Huub van Doorne neemt na twintig jaar afscheid als CEO van Lucas Bols | 12 sep 2025
-
Recordregen aan gouden medailles bij Wijnkeuring 2025 | 11 sep 2025
-
Snellere controles in zicht, maar handbagagewijn moet nog even wachten | 10 sep 2025
-
Cider terug van weggeweest? | 09 sep 2025
-
Oudste whisky van India | 08 sep 2025