NOORD-SCHARWOUDE – Elke minuut worden 1 miljoen plastic flessen verkocht op de wereld. Maar wat gebeurt er met die verpakkingen als ze eenmaal leeg zijn? Recycling Netwerk Benelux vindt dat drankenproducenten hier zelf verantwoordelijkheid voor dragen. De organisatie pleit voor uitbreiding van het statiegeld, zodat lege flessen en blikjes niet meer in de natuur belanden. Volgens directeur Rob Buurman worden tussen het zwerfafval vooral veel verpakkingen van Heineken, Coca-Cola, Red Bull en Spa teruggevonden. Met een nieuwe campagne hoopt Recycling Netwerk deze en andere drankenfabrikanten achter zich te krijgen. Een statiegeldsysteem heeft bewezen effect en kan volgens de organisatie 90% minder plastic flessen in zwerfafval realiseren. De organisatie roept het publiek op om lege flesjes en blikjes die zij op straat of in de bosjes vinden terug te sturen naar de producent. Dat kan via de post of virtueel, door een foto van de verpakking te maken en deze op Facebook, Twitter of Instagram te plaatsen met de hashtag BackToSender. De campagne is gisteren van start gegaan.
Laatste nieuws
-
Rutte zet kleine brouwers in het zonnetje | 18 nov 2025
-
Veranderen slimme tractoren het leven in de wijngaard? | 17 nov 2025
-
Overleven met wijn | 14 nov 2025
-
Nieuwe start voor London Wine Fair | 13 nov 2025
-
Hout met karakter tilt Priorat-wijnen naar nieuw niveau | 12 nov 2025
-
Tuk-tukdief ontloopt langere celstraf na teruggave deel gestolen wijn | 11 nov 2025
-
ProWein zet in op slimmer en meer evenwicht | 10 nov 2025
