Het is niet alleen maar kommer en kwel in de fysieke winkelstraat; de winkelcentra in de wijk deden het in 2019 juist goed. Dat toont vastgoedbureau Colliers International aan met nieuwe onderzoek. De wijnwinkelcentra in Nederland hebben de afgelopen vijftien jaar een metamorfose ondergaan, stellen de onderzoekers. Conclusie in het rapport: ruim 80% van deze plekken doen het goed. Vooral de centra die voor een groot deel bestaan uit winkels waar mensen hun dagelijkse boodschappen en verswaar halen, zijn succesvol. Zij kampen nauwelijks met leegstand. Dat geldt voor een derde van alle 632 wijkwinkelcentra in ons land. Voor ongeveer de helft liggen er kansen om snel te verbeteren. Dat kan onder meer door goed te kijken naar de samenstelling van winkels. Conclusie is dat de toekomst er voor het overgrote deel van de wijkwinkelcentra goed uitziet, ondanks de online concurrentie. In de nieuwste editie van Drinks Slijtersvakblad besteden we meer aandacht aan de retailsector, we duiken in de huidige stand van zaken én kijken naar de kansen voor de nabije toekomst.
(Ps. Dit artikel is geschreven voordat de ontwikkelingen ons links en rechts inhaalden. Laten we hopen dat er snel weer betere tijden aankomen.)
Het eerstvolgende nummer wordt deze week onder onze abonnees verspreid. Heeft u nog geen abonnement, dan kunt u dat hier heel eenvoudig regelen.