Heeft u dat ook? Dat klanten minder vaak om een bepaald wijnmerk vragen, maar in plaats daarvan met hun mobieltje in de hand wijzen op een wijnhuis dat zij via internet hebben ‘ontdekt’? Dat zou kunnen. Feit is dat het merkbewustzijn niet meer is wat het was, zo blijkt uit onderzoek.
Wijnconsumenten kennen minder merken dan tien jaar geleden, wat voor een deel te maken heeft met het internet. Als je bedenkt hoe zeer de mogelijkheden voor exposure zijn toegenomen dankzij de komst van het world wide web, dan klinkt dat tegenstrijdig. Maar dat is het niet. Doordat alles op elk moment van de dag met een paar ‘swipes’ of muiskliks te vinden is, is de behoefte van mensen om minder noodzakelijke informatie in het brein op te slaan, afgenomen. Dit gegeven zien we ook terug in de drankenindustrie, zegt Wine Intelligence.
Om haar jaarlijkse ‘Global Wine Brand Power Index’ samen te kunnen stellen, deed het bureau onderzoek onder 16.000 wijndrinkers in vijftien belangrijke markten. Voor het eerst werd ook de Nederlandse consument in deze studie meegenomen. Het merkbewustzijn neemt in alle onderzochte landen af, meldt Wine Intelligence. Toch is er ten opzichte van vorig jaar weinig veranderd in de Top 15 van sterkste merken; veertien van die namen staan er nog steeds in. En dat komt onder meer doordat zij zich consequent in de kijker weten te spelen. De opvallendste wijzigingen: JP Chenet klom op van de achtste naar de vijfde plaats, onder meer dankzij haar sterke positie in Nederland en buurland België, en Jacob’s Creek ging van nr. 7 naar nr. 3. Volgens het onderzoek plaatsen wijnconsumenten het Australische Yellow Tail van Casella Family Brands helemaal bovenaan en kwam het Chileense Casillero del Diablo van Concha y Toro als de nummer twee uit de bus. De merken die hoog in de lijst staan doen volgens Wine Intelligence consistent aan branding en zijn onderscheidend in hun beeldtaal.
Laatste nieuws
-
Doe mij maar een Pornstar Martini, mam | 01 jun 2023
-
Loonsverhoging bij Gall & Gall | 01 jun 2023
-
Heineken verwijdert posters met jonge modellen | 01 jun 2023
-
Wijnexport VS gekelderd | 31 mei 2023
-
Champagne boekt prima resultaat | 30 mei 2023
-
Scotch voert campagne tegen accijnsverhoging | 26 mei 2023
-
Gaan bierbrouwers de Ierse markt verlaten? | 24 mei 2023