Wijnliefhebbers hebben ongelooflijk veel te kiezen. En hun interesse naar het verhaal en de informatie achter dat product is, onder invloed van internet, de laatste jaren flink gegroeid. Alles wat je maar wilt weten, zoek je op. Maar blijft die kennis ook hangen?
In het dit jaar verschenen rapport Global Trends in Wine 2020 stelt Wine Intelligence van niet. De marktonderzoeker zegt dat de betrokkenheid van wijndrinkers de afgelopen jaren is gegroeid. Speurend naar de vele flessen in het schap, zijn zij bereid om nieuwe ontdekkingen te doen en uit te proberen. Ze steken ook meer tijd en energie in het vergaren van al die kennis. Gewoon omdat het kan. Toch is het brein van de hedendaagse wijnliefhebber geen wandelende wijnalmanak. Omdat al die informatie zo snel en gemakkelijk tevoorschijn te toveren is, beklijft het niet.
Terwijl we in een tijdperk leven waarin de beschikbaarheid van die kennis onnoemelijk groot is, is de kennis over wijn over het algemeen dus afgenomen. En wie denkt dat dat anders is onder wijndrinkers die duurdere wijnen kiezen, komt bedrogen uit. Volgens het betreffende onderzoek weten zij niet méér dan mensen die genoegen nemen met een gemiddelde wijn. De marktanalist was daar in eerste instantie zelf ook wel wat verbaasd over en dook dieper in de materie. Toen bleek dat leeftijd daarin een belangrijke rol speelt.
Anno 2020 is de gemiddelde premium wijndrinker 35 jaar of jonger. In Groot-Brittannië geldt dat voor 37% van de premium wijnconsument. In Australië is het percentage nog hoger. Zij kiezen een duurdere wijn niet op basis van hun kennis, maar op basis van andere factoren. Een duurdere wijn zal wel beter zijn, denken ze. Ook de uitstraling van de fles speelt een belangrijke rol. Leeftijd gaat samen met wijnkennis, stelt Wine Intelligence in haar rapport. Hoe langer iemand drinkt (dus niet hoe meer ;-)), des te groter zijn of haar wijnkennis. En dát klinkt dan weer wel volkomen logisch.
Laatste nieuws
-
Oostenrijk tevreden over oogst | 26 feb 2021
-
‘Belgische biercultuur in gevaar’ | 25 feb 2021
-
The Art of Drinks: virtueel en live platform | 24 feb 2021
-
Ook Bordeaux ziet tekenen van herstel | 23 feb 2021
-
Affiniteit met bio-wijnen is afgenomen | 22 feb 2021
-
Cognac-markt sluit 2020 af met goed kwartaal | 19 feb 2021
-
Vurige dame | 18 feb 2021