ZUID-AFRIKA – Waar de Zuid-Afrikaanse alcoholindustrie al voor vreesde, is nu gebeurd. De regering heeft opnieuw een alcoholverbod afgekondigd in het land om de derde corona-golf in te dammen. Het verbod is gisteren ingegaan en geldt voor veertien dagen. Ook zijn de restaurants weer gesloten voor gasten; alleen afhaal is mogelijk. Voor Zuid-Afrika is dit de vierde drooglegging in vijftien maanden tijd. De verschillende brancheorganisaties zijn op z’n zachtst gezegd niet te spreken over het besluit en roepen op haast te maken met het vaccinatieprogramma. Vinpro is bang dat de strenge maatregel de illegale handel in drank bevordert en stelt daarnaast dat het zoveelste verbod voor de diverse wijnmakerijen, die juist hun uiterste best doen om met preventieve maatregelen toch bezoek mogelijk te maken, desastreus is. Wines of South Africa (WOSA) wijst op het verlies van banen, waar de overheid geen steun voor paraat heeft. En de biersector beraadt zich op juridische stappen. Voor veel kleine bedrijven is dit de genadeklap, aldus de Beer Association of South Africa. President Ramaphosa stelt echter dat het alcoholverbod nodig is om de druk op de ziekenhuizen te verlagen. Afgelopen week kwamen er 90.000 nieuwe bestemmingen.
Laatste nieuws
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
-
Arbeidsomstandigheden krijgen hogere prioriteit in wijnsector | 16 jun 2026
-
La Martiniquaise-Bardinet stapt in groeiverhaal van Plata o Plomo | 12 jun 2026
-
Verovert koolhydraatarm bier terrein? | 11 jun 2026
