AMSTERDAM – Als slijter weet u als geen ander: verpakkingen zijn niet alleen maar omhulsels waar je iets in stopt. Zeker in de wereld van de (luxe) dranken is een mooie verpakking vooral ook een verleidingsmiddel. Het oog wil tenslotte ook wat. De AIPA-beurs, gisteren en vandaag in Amsterdam, laat zien dat ook een derde factor een steeds grotere rol speelt in de ontwikkeling van nieuwe verpakkingen: intelligentie. AIPA staat voor Active & Intelligent Packaging Industry Association. De organisatie biedt een podium aan bedrijven uit verschillende branches die high tech oplossingen bedenken voor hun verpakkingen. Denk aan de digitale mogelijkheden in kurken en etiketten die, via apps, consumenten steeds meer informatie maar ook vertier bieden. Tijdens het congres mogen ondernemers hun beste idee pitchen voor Heineken. Mét de kans dat de bierbrouwer deze technologie kiest voor de toekomstige productie van zijn flesjes. Ook komen onderwerpen aan bod als hoe je A&IP integreert in bestaande designs en hoe je consumenten aanzet tot het gebruik van nieuwe technologieën. In de demonstratieruimte Seeing is Believing zijn de technische snufjes in werking te zien. Deze ruimte is twee keer zo groot als vorig jaar.