DEN HAAG – Staatssecretaris Van Ooijen wil nog niet denken aan een algeheel verbod op alcoholreclame. De Partij voor de Dieren en de eenmansfractie Den Haan hadden hier in een motie om gevraagd. Zij wijzen op onderzoek van het Trimbos Instituut waaruit blijkt dat twee derde van de volwassenen vóór een verbod is en het standpunt van de WHO dat dit een van de meest effectieve maatregelen in de aanpak van drankmisbruik is. De twee partijen willen vooral de blootstelling van jongeren aan alcoholreclame aanpakken. Gisteren kwam dit aan de orde in het Tweeminutendebat Leefstijlpreventie. Van Ooijen deelt de zorgen van de indieners, maar ontraadt de Tweede Kamer de motie aan te nemen. Momenteel lopen onderzoeken naar hoe de beïnvloeding van jongeren door alcoholmarketing plaatsvindt. “Om beter inzicht in te krijgen of producenten en verstrekkers zich ook aan de wettelijke maatregelen houden, gaan we nog nadrukkelijker die alcoholreclame monitoren. De uitkomsten gebruiken we vervolgens om verdere interventies uit te werken.” Van Esch van de PvdD vroeg zich af hoeveel onderzoeken er nog moeten komen als er al zoveel bekend is. Van Ooijen kondigde wel aan dat er een ‘zeer vergaande interventie’ aan komt. Maar aan welke mogelijkheden hij precies denkt, bleef in het midden. Wel vindt de staatssecretaris dat er paal en perk gesteld moet worden aan de blootstelling van jongeren aan alcoholmarketing via sociale media. “Die marketing mag ook niet. In alle zelfreguleringscodes die de sector heeft, staat ook om dat te vermijden, maar toch zien we dat dat in veel gevallen niet goed gaat.” De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumpte (STIVA), waar alcoholproducenten zich in verenigd hebben, wilde vorig jaar juridische stappen ondernemen tegen een TiKTok-account dat zonder toestemming gebruikmaakte van bekende alcoholmerken in hun filmpjes. Uiteindelijk haalde SterkindeKeuken de video’s van haar kanaal. De organisatie vindt ook dat TikTok video’s met alcoholcontent automatisch moet verwijderen.
>> Ondertussen denkt de Schotse regering ook hard na over strenger beleid, zoals het verbod op advertenties in kranten en tijdschriften en een totaalverbod op buitenreclame. Meer hierover leest u in het eerstvolgende nummer van Drinks Slijtersvakblad, dat volgende week bij onze abonnees in de bus valt. Wilt u ook een abonnement, kijk dan hier: https://slijtersvakblad.nl/abonnementen/