ITALIË – Hoewel er in eigen land verhoudingsgewijs niet zo heel veel flessen over de toonbank gaan, is Brunello di Montalcino onder de Italianen zelf wel de bekendste benaming. De denominazione verslaat zelfs Prosecco en Chianti. Dat weet Wine Intelligence te melden op basis van consumentenonderzoek. Van alle in Italië verkochte binnenlandse wijn is slechts 0,2% Brunello di Montalcino, en daarom is de grote bekendheid extra opvallend. Want 67% van de Italianen heeft wel eens van de Toscaanse topwijn gehoord. Zou het dan aan de hoge prijs liggen dat de wijn niet zo snel op de keukentafel belandt? Dat zal ongetwijfeld een rol spelen. Toch maakte Brunello de afgelopen maanden een behoorlijke groeispurt, die vier keer zo snel ging als de andere Toscaanse appellaties. Voor de statistieken kijken ze in Italië vaak naar het aantal uitgegeven labels voor de flessen die klaarstaan om op de markt te worden gebracht. Dat waren er voor Bunello di Montalcino zo’n 8,5 miljoen in de eerste tien maanden van dit jaar. Een plus van 53% ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde.
Laatste nieuws
-
Laatste kans om in te schrijven voor de V d’Or Awards 2026 | 16 sep 2025
-
Een glas wijn of bier is niet alleen maar slecht | 15 sep 2025
-
Huub van Doorne neemt na twintig jaar afscheid als CEO van Lucas Bols | 12 sep 2025
-
Recordregen aan gouden medailles bij Wijnkeuring 2025 | 11 sep 2025
-
Snellere controles in zicht, maar handbagagewijn moet nog even wachten | 10 sep 2025
-
Cider terug van weggeweest? | 09 sep 2025
-
Oudste whisky van India | 08 sep 2025