SCHOTLAND – De Schotse distilleerderijen doen hun best om zoveel mogelijk geïnteresseerden uit eigen land naar hun bezoekerscentra te trekken. Vóór corona was deze tak van sport ‘booming’. Zo kregen de stokerijen in 2019 bijna 8% meer bezoekers over de vloer dan het jaar daarvoor. Twee derde daarvan kwam uit het buitenland. Maar sinds de pandemie is het whiskytoerisme, waar de industrie aardige inkomsten uit genereert, flink geslonken. Niet alle bezoekerscentra zijn weer open, maar de Scotch Whisky Association (SWA) roept de Schotten op om de distilleerderijen die hun deuren wel hebben heropend te bezoeken en dan vooral ook een fles whisky mee naar huis te nemen om de industrie te steunen. In de 68 bezoekerscentra werken ruim 1.200 mensen.
Laatste nieuws
-
Rosé laat zich niet in één stijl vangen | 23 jun 2026
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
-
Arbeidsomstandigheden krijgen hogere prioriteit in wijnsector | 16 jun 2026
-
La Martiniquaise-Bardinet stapt in groeiverhaal van Plata o Plomo | 12 jun 2026
