BELGIË – Wat er met het Vlaamse trappistenbier Westvleteren is gebeurd, is geen uitzondering. Dat meldde VRT Nieuws zaterdag. Regelmatig wordt Belgisch speciaalbier tegen woekerprijzen op websites te koop aangeboden. Supermarkt Jan Linders, met vestigingen in de provincies Limburg, Brabant en Gelderland, maakte vorige week reclame voor het Westvleterenbier. Klanten konden voor 9,95 een flesje kopen, maximaal twee per klant. Normaal gesproken gelden strenge regels voor de exclusieve verkoop van dit bier bij de Sint-Sixtusabdij. Naderhand bleek dat de supermarkt geen toestemming van de monniken had gekregen, maar ergens een partij op de kop had getikt. Waar de monniken zonder winstoogmerk het bier brouwen en een flesje aan de poort van de abij slechts zo’n 2,50 euro kost, berekende Jan Linders het viervoudige. De enige die hieraan verdient, is de supermarkt, zei de bekende biersommelier Sophie Vanrafelghem. Volgens haar is op websites te zien hoe dit soort bieren vaker voor hoge prijzen voor aangeboden, tot soms wel twintig keer duurder.
Laatste nieuws
-
Duitse biercultuur vernieuwt om bij te blijven | 14 jul 2025
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025