FRANKRIJK – Afgelopen zaterdag is ‘ie van start gegaan: de 103e editie van de Tour de France. Met als grote internationale sponsor het Chileense wijnhuis Cono Sur. De Engelse kunstenares Eliza Southwood mocht een speciaal Tour de France-etiket ontwerpen voor de wijnserie Cono Sur Bicicleta. Franse zonnebloemen, bergen op de achtergrond en een wielrenner die met gebogen rug het peloton aanvoert maken de relatie tussen het wijnbedrijf en de beroemde Ronde van Frankrijk direct duidelijk. In 2015 sloten zij een sponsorcontract af voor drie jaar. Maar ook vóór die tijd had Cono Sur al iets met fietsen; naar verluid pakken de medewerkers de fiets om zich door de wijngaarden te verplaatsen. De serie Cono Sur Bicicleta verwijst hier naar. Het bedrijf heeft wijngaarden in tien verschillende valleien, verspreid over een groot deel van Chili. Rond de sponsoring was veel protest van Franse wijnboeren, die vinden dat de Tour de France voor een Franse wijnpartner had moeten kiezen. Nu alle ogen drie weken lang gericht zijn op Frankrijk – het sportevenement wordt in 190 landen uitgezonden – willen de plaatselijke wijnboeren ook graag adverteren. Zij hebben echter te maken met de Franse wet, die wijnmerken verbiedt om reclame te maken tijdens sportevenementen. Cono Sur mag als partner alleen zichtbaar zijn op de buitenlandse podia.
Laatste nieuws
-
Glenrothes lanceert zijn oudste whisky ooit | 28 mrt 2025
-
Topwijnen gestolen in Toscane | 27 mrt 2025
-
Dutch Beer Challenge | 26 mrt 2025
-
Carlsberg nieuwe sponsor van UEFA | 25 mrt 2025
-
EU stelt extra importheffing op VS uit | 24 mrt 2025
-
Britse drempel voor alcoholvrij bier verhoogd | 21 mrt 2025
-
Limburgs Wijnbouwcongres 2025 | 20 mrt 2025