DEN HAAG – Mopperen hielp niet; met dikke truien en zuidwesters beleefden we dit jaar een behoorlijk koud en nat voorjaar. Het wilde maar niet zacht en zonnig worden en dat had effect op de totale bierverkoop in ons land. De cijfers van de Nederlandse Brouwers laten zien dat er in het eerste kwartaal van 2023 1,5% minder omzet werd gedraaid dan vorig jaar. Vooral thuis kwam het bier minder vaak op tafel; de branchevereniging zag een daling van 8% ten opzichte van 2022. Maart was wat dat betreft de slechtste maand met bijna 10% minder omzet. In de horeca werd wel meer getapt (+13,3%) en daardoor kwam de totale bierconsumptie op hetzelfde niveau uit als in het precoronajaar 2019. Maar ook in de uitgaansgelegenheden was de dorst naar bier in maart een stuk minder; een daling van maar liefst 15,4% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.
Laatste nieuws
-
Doe mij maar een Pornstar Martini, mam | 01 jun 2023
-
Loonsverhoging bij Gall & Gall | 01 jun 2023
-
Heineken verwijdert posters met jonge modellen | 01 jun 2023
-
Wijnexport VS gekelderd | 31 mei 2023
-
Champagne boekt prima resultaat | 30 mei 2023
-
Scotch voert campagne tegen accijnsverhoging | 26 mei 2023
-
Gaan bierbrouwers de Ierse markt verlaten? | 24 mei 2023