De producent van hard seltzer Stëlz is, na een klacht van STAP (Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid) over een advertentie op de site van de Volkskrant, door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt. In de bewuste advertentie werd door de producent gesuggereerd dat een laag alcohol- en calorieëngehalte positieve eigenschappen zijn, waardoor een hard seltzer als Stëlz prima in een gezonde levensstijl past en deze doorgedronken kan worden tot in de vroege morgen.
Volgens STAP zou de advertentie in strijd zijn met artikel 4 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, waarin staat:
“Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet suggereren dat de hoogte van het alcoholpercentage op zich een positieve eigenschap is. Ook mag niet worden gesuggereerd dat risico’s verdwijnen naarmate het alcoholpercentage lager is.”
De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de bewuste advertentie inderdaad niet aan de eisen van dit artikel voldoet en heeft de producent aanbevolen niet meer op deze manier te adverteren. Een boete of andere sanctie werd niet opgelegd. De tekst in de advertentie is inmiddels aangepast.