NOORD-SCHARWOUDE – Er zijn nu zelfs mondkapjes en doppers verkrijgbaar met het IkPas logo. De gewoonte om in het nieuwe jaar een maand lang zonder alcohol te leven, krijgt ook dit jaar weer gevolg en de campagne wordt elk jaar professioneler van opzet. Maar wordt de groep IkPassers nou groter of kleiner? Op dit moment hebben zich volgens de website minder dan 24.500 mensen officieel aangemeld voor de challenge, terwijl dat vorig jaar bijna het dubbele was. Maar lang niet iedereen schrijft zich in en het bijzondere aan de Nederlandse versie is dat er ook mensen zijn die de uitdaging in maart aangaan, in de weken tussen carnaval en Pasen. Sowieso komen er verspreid over het jaar steeds meer initiatieven bij, van Dry July tot Sober October. De echte cijfers moeten we dus nog afwachten, maar opvallend is wel dat het aantal deelnemers vorig jaar een stuk lager lag dan in 2020 (-26%). In de laatste statistieken valt nog meer op: de gemiddelde leeftijd van de deelnemers loopt op en ligt nu rond de 50 jaar. De meerderheid (65%) is vrouw en 70% is hoogopgeleid. Het zijn vooral de consumenten die vaak of veel drinken die meedoen aan IkPas, met een gemiddelde van 2,5 glas per dag. En daarmee bereikt de campagne precies de groep die zij voor ogen heeft. Overmatig drinken komt binnen de IkPassers veel vaker voor dan gemiddeld (zo’n 35% tegenover 10% gemiddeld) en zij houden zich ook minder goed aan het advies van de Gezondheidsraad (slechts 6% tegenover 26% gemiddeld, de niet-drinkers meegeteld). IkPas is niet bedoeld om de alcohol voor eeuwig te laten staan, maar eerder om mensen bewust te maken van hun drankgebruik en even een pauze inlassen. Voor de slijter niet altijd gemakkelijk in een toch al rustige maand, maar de omdenker geeft hier een draai aan, maakt ruimte vrij voor het steeds grotere aanbod alcoholvrij of bedenkt iets ludieks. Mocht u tips hebben voor mede-slijters dan kunt u deze onder dit bericht achterlaten.
Laatste nieuws
-
Zeldzame whiskycollectie vertrekt uit Nederland | 24 jun 2022
-
Bierapp kiest voor Enschede | 23 jun 2022
-
Franse sterke-drankensector ziet het somber in | 22 jun 2022
-
Statiegeld op blik uitgesteld | 21 jun 2022
-
Belgen willen bubbels | 20 jun 2022
-
Stijgende vraag naar witte Spaanse wijn | 17 jun 2022
-
Mooie jaren in het verschiet | 16 jun 2022