NOORD-SCHARWOUDE – China ziet haar drankenverkoop via internet jaarlijks groeien met 15%. Het Aziatische land is op dat gebied nu de grootste ter wereld, en laat Frankrijk, Groot-Brittannië en Amerika achter zich. Dat heeft voor een deel te maken met het enorme potentieel: China telt 772 miljoen internetgebruikers. Volgens onderzoeksinstituut IWSR (International Wine & Spirits Research) wordt de online alcoholverkoop gedomineerd door twee belangrijke spelers: Tmall en JD.com. Zij hebben 70% van de virtuele drankenmarkt in handen. De totale waarde is goed voor omgerekend zo’n 5,2 miljard euro. Hoe groot de totale online drankenverkoop in Nederland precies is, is niet bekend. Navraag bij Nielsen leert dat niet alle spelers hun verkoopcijfers willen vrijgeven. Daarmee is het beeld van de online verkoop onvolledig. Bij de slijters en supermarkten verloopt zo’n 2% van de drankenverkoop via het online kanaal. In Frankrijk ligt het totale aandeel op 9%. In de meeste landen is de mate waarin consumenten via internet hun drank kopen echter nog zeer beperkt, meldt de IWSR.
Laatste nieuws
-
Een glas wijn of bier is niet alleen maar slecht | 15 sep 2025
-
Huub van Doorne neemt na twintig jaar afscheid als CEO van Lucas Bols | 12 sep 2025
-
Recordregen aan gouden medailles bij Wijnkeuring 2025 | 11 sep 2025
-
Snellere controles in zicht, maar handbagagewijn moet nog even wachten | 10 sep 2025
-
Cider terug van weggeweest? | 09 sep 2025
-
Oudste whisky van India | 08 sep 2025
-
Ook vroege start bij Duitse druivenpluk | 05 sep 2025