NOORD-SCHARWOUDE – China ziet haar drankenverkoop via internet jaarlijks groeien met 15%. Het Aziatische land is op dat gebied nu de grootste ter wereld, en laat Frankrijk, Groot-Brittannië en Amerika achter zich. Dat heeft voor een deel te maken met het enorme potentieel: China telt 772 miljoen internetgebruikers. Volgens onderzoeksinstituut IWSR (International Wine & Spirits Research) wordt de online alcoholverkoop gedomineerd door twee belangrijke spelers: Tmall en JD.com. Zij hebben 70% van de virtuele drankenmarkt in handen. De totale waarde is goed voor omgerekend zo’n 5,2 miljard euro. Hoe groot de totale online drankenverkoop in Nederland precies is, is niet bekend. Navraag bij Nielsen leert dat niet alle spelers hun verkoopcijfers willen vrijgeven. Daarmee is het beeld van de online verkoop onvolledig. Bij de slijters en supermarkten verloopt zo’n 2% van de drankenverkoop via het online kanaal. In Frankrijk ligt het totale aandeel op 9%. In de meeste landen is de mate waarin consumenten via internet hun drank kopen echter nog zeer beperkt, meldt de IWSR.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025