Houdt u uw klanten ook op de hoogte met nieuwsbrieven, mailings of een kaartje in de brievenbus? Misschien heeft u wel een klantenkaartsysteem of houdt u individuele bestelgegevens digitaal bij. Dan moet u weten dat volgend jaar een nieuwe privacywet in werking treedt. Het duurt nog even, maar met ingang van 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Nederland van kracht. Met behulp van de online checklist van Detailhandel Nederland kunt u zich hier als winkelier alvast op voorbereiden.
Een actueel klantenbestand is in deze digitale tijd onmisbaar. Daarvoor verzamelt u –uiteraard met toestemming- zaken als naam, e-mail en/of woonadres, bestel- en/of betaalhistorie. Maar de kaders waarbinnen een bedrijf persoonsgegevens mag verzamelen, gebruiken en verwerken gaan veranderen. Let op: ook het (laten) verwerken van personeelsgegevens valt straks allemaal onder de nieuwe wet. “Bijna iedere organisatie verwerkt persoonsgegevens. Ook winkeliers. Vaak nog meer als ze ook een webwinkel hebben. Al die organisaties moeten zich aan de privacywet houden”, zegt Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit is de organisatie die vanaf mei volgend jaar toezicht houdt op naleving van de nieuwe privacywet.
Handig hulpmiddel om te weten waar je als ondernemer op moet letten, is de online AVG check van Detailhandel Nederland.
Laatste nieuws
-
Madiran in beweging | 02 dec 2025
-
Duitse vruchtenbrandewijn zoekt nieuwe glans | 01 dec 2025
-
Spaanse wijnmaker ontdekt nieuwe horizon met druivenbier | 28 nov 2025
-
Nieuwe druiven geven wijnbouw toekomst onder druk van klimaatverandering | 27 nov 2025
-
Hennessy en LeBron James brengen samen unieke V.S.O.P limited edition uit | 26 nov 2025
-
Wat heeft klei met wijn te maken en welke invloed heeft het | 25 nov 2025
-
Black Friday kans of valkuil? | 24 nov 2025
