In z’n totaliteit zit de sector weer in de lift. Want met een jaaromzet van 1,024 miljard euro kunnen we stellen dat de slijterijen een beter jaar achter de rug hebben. Op het eerste oog lijkt het dat de drukste maand van het jaar de verwachtingen niet waar kon maken. Die verwachtingen waren min of meer gerechtvaardigd op basis van de prestaties in de maanden daarvoor. Maar in december werd er plots 7 miljoen euro minder aan de kassa afgerekend dan een jaar eerder. Dat betekent dat de gezamenlijke slijters nog net geen 130 miljoen euro aan omzet wisten te halen, waar ‘we’ vier jaar geleden nog op een kleine 155 miljoen zaten. Maar er zit een addertje onder het gras. De verkoop op 31 december viel in week 1 van 2019 en is daarom meegerekend in de cijfers van periode 1. En die laten inderdaad een opmerkelijke groeispurt zien. De totale branche boekte 10,2 miljoen euro meer omzet. Dat verschil is omvangrijker dan ze bij Nielsen hadden verwacht, vertelt Marten Suurmeijer. “Navraag bij onder meer Gall & Gall leert dat de 31e een bijzonder goede dag was.”
Over heel 2018 komen we op een positief cijfer uit: een plus van 10,2 miljoen euro ten opzichte van 2017. En dan is die belangrijke laatste dag van het jaar dus niet eens meegerekend. Zoomen we in op de verschillende slijtersgroepen, dan zijn dit de resultaten: Filiaalslijters +13,1 miljoen euro; Zelfstandige slijters -4,7; Borrelshops +2,2; Fullservice +6,2. Dat negatieve resultaat voor de zelfstandigen zat er al even aan te komen. Aan het begin van het jaar zag het er allemaal nog hoopvol uit, maar vanaf eind maart leek de daling in gang gezet en werd maand na maand minder omzet geboekt dan het jaar daarvoor. Oktober en november gaven weer hoop, maar kennelijk niet genoeg. De filiaalslijters zijn degene die echt tevreden mogen zijn over de resultaten van het afgelopen jaar. De opwaartse spiraal waar zij zich sinds 2016 in bevinden is op z’n minst opvallend. Het goede nieuws is dat de borrelshops hun stijgend marktaandeel in 2018 niet hebben kunnen vasthouden. Eind 2017 hadden zij volgens Nielsen nog 17,98% van de markt in handen. Dat aandeel is gezakt naar 17,51%.
Wat het nieuwe jaar ons gaat brengen? Natuurlijk blijven we positief. Nieuw jaar, nieuwe kansen nietwaar? Laten we gewoon met elkaar afspreken dat 2019 hét jaar wordt voor de Nederlandse slijter.
Laatste nieuws
-
Import NL: literprijs voor het eerst boven 3 euro | 05 jun 2023
-
Doe mij maar een Pornstar Martini, mam | 01 jun 2023
-
Loonsverhoging bij Gall & Gall | 01 jun 2023
-
Heineken verwijdert posters met jonge modellen | 01 jun 2023
-
Wijnexport VS gekelderd | 31 mei 2023
-
Champagne boekt prima resultaat | 30 mei 2023
-
Scotch voert campagne tegen accijnsverhoging | 26 mei 2023