ITALIË – Ze worden verkocht als Kresecco, Semisecco en Consecco. Even husselen met de letters en je hebt een nieuw merk of product dat je voor een veel lagere prijs kunt aanbieden dan de beschermde benaming. In de wereldwijde handel in nep-prosecco en andere Italiaanse producten gaat inmiddels 120 miljard euro om. Landbouworganisatie Coldiretti meldt dit aan het begin van de Anti-namaakweek die het Italiaanse ministerie van Economie in het leven heeft geroepen. Kaas is een geliefd product om een verbasterde naam voor te bedenken, hopend dat het de consument niet opvalt dat er parmesao staat in plaats van het beschermde parmesano. Nep-Chianti is ook volop in omloop, maar de meest geïmiteerde wijn is prosecco. De door Rusland ontketende oorlog zou de handel groter hebben gemaakt, doordat Russische bedrijven geen Italiaanse producten meer kunnen invoeren.
Laatste nieuws
-
Kylie Minogue verrast met nieuwe rosé door wijnblunder | 08 okt 2025
-
Veiling vol topwhisky’s zet kansarme jongeren in hun kracht | 07 okt 2025
-
Druivendieven slaan toe in Duitse wijngaard | 06 okt 2025
-
Amerikaanse shutdown legt spirits-sector lam | 06 okt 2025
-
Japanse bierbrouwer getroffen door cyberaanval | 03 okt 2025
-
Eerste vrouwelijke Mondavi aan het roer in Napa Valley | 03 okt 2025
-
Oudste zoon Beckham teruggefloten | 02 okt 2025