ITALIË – Ze worden verkocht als Kresecco, Semisecco en Consecco. Even husselen met de letters en je hebt een nieuw merk of product dat je voor een veel lagere prijs kunt aanbieden dan de beschermde benaming. In de wereldwijde handel in nep-prosecco en andere Italiaanse producten gaat inmiddels 120 miljard euro om. Landbouworganisatie Coldiretti meldt dit aan het begin van de Anti-namaakweek die het Italiaanse ministerie van Economie in het leven heeft geroepen. Kaas is een geliefd product om een verbasterde naam voor te bedenken, hopend dat het de consument niet opvalt dat er parmesao staat in plaats van het beschermde parmesano. Nep-Chianti is ook volop in omloop, maar de meest geïmiteerde wijn is prosecco. De door Rusland ontketende oorlog zou de handel groter hebben gemaakt, doordat Russische bedrijven geen Italiaanse producten meer kunnen invoeren.
Laatste nieuws
-
Nieuwe wind bij Ardbeg | 21 nov 2025
-
Heineken verlengt samenwerking met Formule 1 | 20 nov 2025
-
Drie keer raak bij de Dutch Whisky Awards | 19 nov 2025
-
Knallende kurken bij Bollinger | 19 nov 2025
-
Rutte zet kleine brouwers in het zonnetje | 18 nov 2025
-
Veranderen slimme tractoren het leven in de wijngaard? | 17 nov 2025
-
Overleven met wijn | 14 nov 2025
