ITALIË – Ze worden verkocht als Kresecco, Semisecco en Consecco. Even husselen met de letters en je hebt een nieuw merk of product dat je voor een veel lagere prijs kunt aanbieden dan de beschermde benaming. In de wereldwijde handel in nep-prosecco en andere Italiaanse producten gaat inmiddels 120 miljard euro om. Landbouworganisatie Coldiretti meldt dit aan het begin van de Anti-namaakweek die het Italiaanse ministerie van Economie in het leven heeft geroepen. Kaas is een geliefd product om een verbasterde naam voor te bedenken, hopend dat het de consument niet opvalt dat er parmesao staat in plaats van het beschermde parmesano. Nep-Chianti is ook volop in omloop, maar de meest geïmiteerde wijn is prosecco. De door Rusland ontketende oorlog zou de handel groter hebben gemaakt, doordat Russische bedrijven geen Italiaanse producten meer kunnen invoeren.
Laatste nieuws
-
Fruitglühwein boekt kleine min, maar producenten blijven optimistisch | 20 aug 2025
-
Robbie Williams zet zijn naam onder nuchtere revolutie | 19 aug 2025
-
Speyside-distilleerderij halveert energieverbruik | 18 aug 2025
-
Oude rogge uit gezonken schip wordt nieuwe whisky | 15 aug 2025
-
Verliest de champagneflûte terrein? | 14 aug 2025
-
Grootste Franse bosbrand in decennia onder controle | 13 aug 2025
-
Ilja Gort neemt afscheid van tv-serie maar blijft dorstig naar nieuwe avonturen | 12 aug 2025