FRANKRIJK – De waarde van de Franse wijnexport blijft groeien. In het eerste half jaar van 2019 steeg de omzet met 6% naar 4,5 miljard euro. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar bleef het volume ongeveer gelijk (+0,5%). Deze cijfers van brancheorganisatie La Fédération des Exportateurs de Vins et Spiritueux laten zien dat de duurdere Franse wijnen het goed doen in het buitenland. Met name in de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea. In China gaat de verkoop iets minder. Daar ondervindt Frankrijk hevige concurrentie van Australië. Europa nam 7% meer wijn af. Het zijn vooral de mousserende wijnen die de Franse wijnindustrie mooie rapportcijfers bezorgen, zowel in waarde (+9%) als volume (+5%). De waarde van stille wijn steeg met 5%, terwijl het volume nagenoeg gelijk bleef (-0,1%). Onderling laten de bekendste wijnregio’s grote verschillen zien. De vraag naar wijnen uit de Bordeaux, Côte-du-Rhône en de Provence daalt, terwijl de belangstelling voor de Bourgogne, de Loire-vallei en de Beaujolais onder wijndrinkers juist toeneemt.
Laatste nieuws
-
Markt voor biologische wijn groeit gestaag | 15 jan 2025
-
Heineken verliest marktaandeel | 14 jan 2025
-
Rutte geeft jenevervaten weg aan bierbrouwers | 13 jan 2025
-
Honden sporen ziektes op in de wijngaard | 10 jan 2025
-
Wijnschrijver Nicolaas Klei overleden | 09 jan 2025
-
Kankerwaarschuwing op etiket van alcoholhoudende dranken | 08 jan 2025
-
Flinke boete voor rijden onder invloed in België | 07 jan 2025