FRANKRIJK – De waarde van de Franse wijnexport blijft groeien. In het eerste half jaar van 2019 steeg de omzet met 6% naar 4,5 miljard euro. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar bleef het volume ongeveer gelijk (+0,5%). Deze cijfers van brancheorganisatie La Fédération des Exportateurs de Vins et Spiritueux laten zien dat de duurdere Franse wijnen het goed doen in het buitenland. Met name in de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea. In China gaat de verkoop iets minder. Daar ondervindt Frankrijk hevige concurrentie van Australië. Europa nam 7% meer wijn af. Het zijn vooral de mousserende wijnen die de Franse wijnindustrie mooie rapportcijfers bezorgen, zowel in waarde (+9%) als volume (+5%). De waarde van stille wijn steeg met 5%, terwijl het volume nagenoeg gelijk bleef (-0,1%). Onderling laten de bekendste wijnregio’s grote verschillen zien. De vraag naar wijnen uit de Bordeaux, Côte-du-Rhône en de Provence daalt, terwijl de belangstelling voor de Bourgogne, de Loire-vallei en de Beaujolais onder wijndrinkers juist toeneemt.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025