AUSTRALIË – Hoe uitvoeriger de informatie op het etiket, des te meer mensen geneigd zijn om een bepaalde wijn aan te schaffen. Dat is de conclusie van een aantal Australische wetenschappers na onderzoek. Nog opmerkelijker: de wijn valt ook letterlijk meer in de smaak. Voor de studie deden 126 witte-wijnliefhebbers mee aan een proeverij van chardonnay, riesling en sauvignon blanc. De eerste keer proefden zij blind, de tweede keer ontvingen zij basisinformatie over de wijn en de derde keer kregen zij een uitvoerige, maar ook tot de verbeelding sprekende beschrijving van de wijn. De test werd verspreid over drie weken uitgevoerd. De laatste categorie wijnen leverde de meeste positieve reacties op, zowel voor als na het proeven. De deelnemers hadden hogere verwachtingen van deze wijnen, maar gaven ze ook een hoger cijfer én bleken bereid er meer voor te betalen. De resultaten laten zien dat het loont om een mooie tekst te schrijven die veel informatie verschaft én emotie oproept. Volgens de onderzoekers zou het ook kunnen helpen als producenten de consument betrekken bij het verbeteren van hun etiket.
(Foto: Mick Stephenson)
Laatste nieuws
-
Nieuwe regels in Denemarken bij verkoop alcohol | 06 feb 2025
-
Canada reageert op importheffing | 05 feb 2025
-
Maison du Champagne | 04 feb 2025
-
CRAFT Awards | 03 feb 2025
-
Terugroepactie van Coca-Cola | 31 jan 2025
-
Storm zorgt voor schade aan Ardbeg | 30 jan 2025
-
Diageo ontkent verkoop van aandelen in Moët Hennessy | 29 jan 2025