Moet er vanuit de overheid een protocol komen voor slijters over hoe zij moeten omgaan met klanten met een drankprobleem? Die vraag stond laatst centraal in een uitzending van het AVRO/TROS-programma EenVandaag.
Wat doe je als slijter, als dezelfde persoon elke dag je winkel binnenwandelt voor een fles sterke drank? Of als je merkt dat een vaste klant opeens veel meer drinkt? Spreek je diegene hierop voorzichtig aan of sla je de flessen gewoon aan op de kassa? Weiger je überhaupt wel eens om om deze reden een klant te helpen? In de praktijk een lastig dilemma en het Trimbos-Instituut zou graag zien dat slijterijen meer handvatten krijgen om met dit soort situaties om te gaan. “Daarmee kun je medewerkers handvatten geven voor het contact met klanten waarvan zij denken dat er een alcoholprobleem bestaat, of in de maak is”, zegt Maddy Blokland van het Trimbos in de uitzending. “Juist de groep die op het randje van ernstige alcoholverslaving balanceert, kun je nog op allerlei manieren helpen.” De Vereniging Drankenhandel Nederland, waar ketenslijters en franchisers bij zijn aangesloten, sluit zich bij het Trimbos aan en vindt dat extra training op dit gebied past in de aanpak van problematisch alcoholgebruik. Zou er een opdracht komen vanuit het ministerie van Volksgezond, dan kan het Trimbos daarmee aan de slag. Het ministerie reageert positief en zegt in een volgend overleg dit te willen bespreken. Goed idee of niet? Laat uw reactie achter onder dit bericht!