GROOT-BRITTANNIË – Als er een duidelijke gezondheidswaarschuwing op het etiket komt, dan zullen millennials alcoholische dranken vaker links laten liggen. Dat stellen Schotse wetenschappers op basis van onderzoek. Zowel in woord als beeld zal dat uitmaken, denken zij, als het maar opvallende waarschuwingen zijn. De onderzoekers namen de proef op de som bij 1360 drinkers tussen de 18 en 35 jaar. Zij kregen diverse wodkaflessen te zien, met geen enkele verwijzing naar de gezondheidsrisico’s, met kleine en grote tekstwaarschuwingen en flessen met afbeeldingen die wel wezen op de gezondheidsrisico’s. Bij grotere tekst en/of afbeeldingen vonden de respondenten de drank minder aantrekkelijk. Ook bleek de sociale acceptatie in die gevallen minder. 40% van de deelnemers gaf aan dat zij nooit of zelden een waarschuwing of gezondheid gerelateerde informatie op drankverpakkingen tegenkwamen. Dat dat wel zou moeten, daar was een groot deel het over eens.
Laatste nieuws
-
Fruitglühwein boekt kleine min, maar producenten blijven optimistisch | 20 aug 2025
-
Robbie Williams zet zijn naam onder nuchtere revolutie | 19 aug 2025
-
Speyside-distilleerderij halveert energieverbruik | 18 aug 2025
-
Oude rogge uit gezonken schip wordt nieuwe whisky | 15 aug 2025
-
Verliest de champagneflûte terrein? | 14 aug 2025
-
Grootste Franse bosbrand in decennia onder controle | 13 aug 2025
-
Ilja Gort neemt afscheid van tv-serie maar blijft dorstig naar nieuwe avonturen | 12 aug 2025