MEXICO – Investeerders staan te popelen, bartenders kiezen haar als nieuwe hoofdrolspeler in hun cocktails, consumenten zijn verrast over het uitbreidend scala aan keuzes. Kortom, ‘zij’ mag zich verheugen in een toenemende belangstelling. Lange tijd het vrij onbekende ‘zusje van’, maar nu zelf een rijzende ster. We hebben het over mezcal. Bureaus die de cijfers uit de branche regelmatig onder de loep nemen, hebben de verkoop van mezcal de afgelopen tien jaar flink zien groeien. Voornamelijk in de Verenigde Staten, maar ook in ons land treedt het drankje steeds vaker uit de schaduw van tequila. Qua export staat het drankje momenteel op nummer 3, na bier en tequila. De uitvoer bracht Mexico vorig jaar 26 miljoen dollar in het laatje. Met als gevolg dat grote distilleerderijen maar wat graag instappen. Zowel Bacardi als Pernod Ricard kochten zich eerder dit jaar in in twee premium merken. De laatste verwierf zelfs een meerderheidsbelang, wat natuurlijk direct de vraag opriep of de kleine, ambachtelijke palenques met al die aandacht wel onafhankelijk kunnen blijven en de kwaliteit niet in het geding komt. Feit is dat de investeringen weer tot nieuwe mogelijkheden leiden, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie en een veel grotere distributie. Ook het toerisme in de belangrijkste agave-regio Oaxaca groeit. Zo geeft de mezcal-trend de lokale economie in een van Mexico’s armste staten op meerdere fronten een stimulans.
(afbeelding: Gérard Janot)
Laatste nieuws
-
Prijsbewust bij aankoop van Bourgogne 2023 | 07 feb 2025
-
Nieuwe regels in Denemarken bij verkoop alcohol | 06 feb 2025
-
Canada reageert op importheffing | 05 feb 2025
-
Maison du Champagne | 04 feb 2025
-
CRAFT Awards | 03 feb 2025
-
Terugroepactie van Coca-Cola | 31 jan 2025
-
Storm zorgt voor schade aan Ardbeg | 30 jan 2025