We wisten het eigenlijk wel. Maar nu is het ook officieel bewezen. Wie alcohol drinkt, heeft meer behoefte aan eten. Dat blijkt uit een onlangs gepubliceerde meta-analyse in de British Journal of Nutrition. Opvallend: juist matig alcoholgebruik doet naar de chips of blokjes kaas grijpen. Wetenschappers in Australië keken naar de inname van energie (door voedsel) bij consumenten die wel en niet hadden gedronken. Hiervoor werden verschillende studies met elkaar vergeleken. Conclusie was dat mensen de extra inname van energie door alcohol niet gaan compenseren door minder te eten. Tot zover niets nieuws onder de zon. Opvallender was de conclusie dat een relatief bescheiden hoeveelheid alcohol al leidt tot meer voedselconsumptie. De studie vond plaats in het kader van groter onderzoek naar de relatie tussen regelmatig en zwaar alcoholgebruik en gewichtstoename. Dat er een verband is, is duidelijk. Maar of het alleen de alcohol is of de grotere behoefte aan eten die zorgt voor meer kilo’s is nog altijd niet bewezen.
Laatste nieuws
-
Vietnam treedt op tegen handel in vervalste sterke drank | 10 aug 2026
-
Wijn van het perron | 07 aug 2026
-
1811 riesling van ruim twee eeuwen oud onder de hamer | 06 aug 2026
-
Rémy Cointreau zet in op weerbaarheid en duurzame groei | 05 aug 2026
-
Spirit Capital blaast Ierse distilleerderij nieuw leven in | 04 aug 2026
-
Oudste Chinese alcoholvondst werpt nieuw licht op brouwkunst | 03 aug 2026
-
Hogere bieraccijns zet brouwers en horeca onder druk | 31 jul 2026
