NOORD-SCHARWOUDE – Meer bier verkocht, maar toch minder winst gemaakt. Het Heineken-concern maakte maandag de cijfers bekend van het eerste halfjaar van 2016. De bierbrouwer verkocht over bijna de hele wereld meer bier dan vorig jaar (+4%) in deze periode. De omzet groeide met 2% tot ruim 10 miljard euro. Daarentegen kelderde de nettowinst; van 1,1 miljard in de eerste helft van 2015 naar 586 miljoen euro nu. Deze halvering komt vooral door een afschrijving van 233 miljoen euro in Congo. Ook een grote eenmalige meevaller die Heineken vorig jaar ten deel viel en toen in de nettowinstcijfers kon worden meegenomen – de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque voor 379 miljoen euro – zorgt voor het grote verschil. Overal de hele linie bekeken is Heineken tevreden. De brouwer profiteert van opkomende biermarkten in Azië en Latijns-Amerika, maar doet het ook in West-Europa – waar het lastig groeien is – goed. Innovaties van de afgelopen jaren, waaronder alcoholarm en alcoholvrij bier en het aanbod van internationale merken als Tiger, helpen het concern hier verder vooruit. In het premium segment groeide Heinekens marktaandeel van het eigen merk met 2,6%. In Oost-Europa, Afrika en het Midden-Oosten daalde het volume licht. De komende maanden verwacht Heineken verdere groei, ondanks flinke concurrentie en ongunstige wisselkoerseffecten.
Laatste nieuws
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025
-
Britse vodka van aardappel tot terroir | 03 jul 2025
-
EHN benadrukt impact van alcohol op hart- en vaatziekten | 02 jul 2025
-
Italiaanse wijn dreigt uit VS te verdwijnen | 01 jul 2025