De spiritsdivisie van luxegigant LVMH leed in het eerste kwartaal (Q1) van 2025 een omzetdaling van 17%, vooral door zwakke vraag naar cognac in de VS en China. De divisie, met sterke merken als Hennessy, bracht €629 miljoen op, tegenover €736 miljoen een jaar eerder. Ook in 2024 was er al een daling van 14%. LVMH wijst op “aanhoudend lage vraag” en onzekerheden over tarieven. Alleen het Schotse whiskymerk Glenmorangie presteerde beter, mede dankzij een campagne met acteur Harrison Ford. De wijn- en champagnetak van LVMH daalde minder sterk (–1%), maar de totale omzet in deze sector kelderde met 9% tot €1,3 miljard. Over de hele groep daalden de verkopen met 3% tot €20,3 miljard. China’s hogere importbelastingen op cognac sinds oktober 2024 leiden tot problemen: de export naar China zakte met 72%. Ook concurrenten als Pernod Ricard en Rémy Cointreau zagen hun cognacverkopen sterk dalen.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025