Het tv-programma en onderzoeksplatform Pointer heeft de regulering rond alcohol flink op de korrel. Slechts enkele weken na de onthulling over het sociale mediakanaal TikTok -dat filmpjes met drank in de hoofdrol volop voor kinderen beschikbaar zijn- kwam het programma met een nieuw item. Want de vraag is wat voor effect het toestaan van mengformules zal hebben op jongeren. Met flink speurwerk haalt de redactie bijzondere details boven tafel. Want waarom werd blurring plots opgenomen in het coalitieakkoord?
“In het Nationaal Preventieakkoord staat dat alcohol minder normaal moet worden. Gek genoeg wil het kabinet alcohol bij de kledingzaak, de kapper en de boekhandel juist nu gaan toestaan. Wat is hier aan de hand? Gaan economische belangen boven de gezondheid van jongeren?”, vraagt presentator Teun van de Keuken zich af. Winkelier Paul Verrijp is van mening dat het schenken van een wijntje zeker zal helpen bij de verkoop van een mooi overhemd of pak. “Mensen voelen zich meer op hun gemak en zeggen dan: doe dat er ook maar bij. 50% van je verkoop is een goede lach of vriendelijkheid.” “En de andere 50% is een beetje alcohol”, grapt Van de Keuken. Om er in de voice-over aan toe te voegen: “Met alcohol in je mik trek je sneller je creditcard.” Zonder gekheid: Verrijp schat dat als hij zijn klanten wel een glaasje mag schenken, dit op de zaterdag de omzet met 5% zal verhogen.
De winkelstraat is er misschien blij mee, maar artsen staan niet te springen dat het veelbesproken blurring er nu wellicht toch gaat komen. “Dit is het opengooien van de sluizen”, zegt maag-, darm- en leverarts Bart Takkenberg. Hij stuurde een mail naar Pointer en noemt het dramatisch voor jongeren als de beschikbaarheid van alcohol verruimd wordt… ⇾
Het complete artikel is te lezen in de rubriek Recht & Regelgeving in Drinks Slijtersvakblad. Ook een abonnement?