UTRECHT – Een flink aantal vertegenwoordigers van de Nederlandse wijnbranche was gisteren aanwezig op het symposium Wijnperspectief dat de KVNW (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren) organiseerde naar aanleiding van haar 120-jarige bestaan. Vooraanstaande deskundigen lieten hun licht schijnen over onder andere de veranderende wijnconsument, de opmars van online verkopen en platforms, en klimaatverandering. Juan Park van marktonderzoeksbureau Wine Intelligence sprak over trends in wijnconsumptie. Nederlanders gaan tegenwoordig bewuster om met wijn. Het aantal momenten waarop wijn wordt gedronken neemt af en er is een groeiende belangstelling voor wijnen met een lager alcoholpercentage. De KVNW laat weten de komende jaren stevig te willen inzetten op voorlichting aan de consument over verantwoorde wijnconsumptie. Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org, stelde dat de traditionele winkels steeds meer moeite krijgen om de consument te volgen. Zij moeten opboksen tegen data en algoritmes van platforms die veel meer weten dan de consument zelf in de gaten heeft. Het is zaak dat retailers meer gaan samenwerken op dit vlak. Deze ‘platformgedachte’ wil de KVNW verder onderzoeken voor haar leden. De behandelde onderwerpen maken duidelijk welke kant de KVNW opgaat. De geschetste trends en ontwikkelingen bieden kansen, maar vragen ook nieuwe impulsen en projecten die het traditionele denken over wijn doorbreken. De vereniging wil hierin de komende jaren een grotere rol vervullen. In het eerstvolgende nummer van Drinks Slijtersvakblad een uitgebreid verslag van het symposium.
Laatste nieuws
-
Champagneverkoop daalt fors | 23 jan 2025
-
Giftige alcohol in Turkije | 22 jan 2025
-
Robbers & van den Hoogen krijgt miljoeneninvestering | 21 jan 2025
-
Grolsch en Twente blijven elkaar trouw | 20 jan 2025
-
Na 40 jaar mogelijk weer bier op Engelse tribune | 17 jan 2025
-
Het Schotse eiland Tiree produceert weer whisky | 16 jan 2025
-
Markt voor biologische wijn groeit gestaag | 15 jan 2025