NOORD-SCHARWOUDE – Naar aanleiding van een klacht van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP heeft de NTR een uitzending van het Klokhuis over trappistenbier van internet gehaald. Rode draad in de uitzending was een bezoek aan de brouwerij van Abdij Koningshoeven. Het merk La Trappe kwam veelvuldig in beeld. STAP diende een klacht in bij het Commissariaat voor de Media. Volgens de organisatie is er sprake van ‘productplacement’, vertoning van een product in een programma, en mogelijk zelfs van sluikreclame omdat op positieve wijze over Trappistenbier wordt gesproken. Productplacement en sluikreclame op publieke zenders is in strijd met artikel 2.88b van de Mediawet 2008. De NTR heeft de bewuste uitzending direct van internet gehaald. Daarop besloot het Commissariaat voor de Media om verder geen actie te ondernemen. STAP is niet gelukkig met dit besluit. “Hoe je het ook wendt of keert, voor ons blijft het onwenselijk dat kinderen via Het Klokhuis een promotioneel programma over bier krijgen voorgeschoteld, ook al bevat het programma enkele ‘waarschuwingen’. Stel je voor dat de tabaksindustrie of een cannabisteler de ruimte krijgt om kinderen van 8 tot 12 jaar zo te benaderen, dan is de wereld te klein”, aldus directeur Wim van Dalen.
Laatste nieuws
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025
-
Beyoncé en SirDavis whiskey samen op wereldtournee | 12 jun 2025
-
Wijnvaten krijgen tweede leven | 11 jun 2025
-
The Macallan krijgt fris nieuw jasje | 10 jun 2025
-
Jägermeister opent nieuwe productieruimte na miljoeneninvestering | 09 jun 2025
-
Rémy Cointreau schrapt doelen door onzekerheden | 06 jun 2025
-
Saudi-Arabië ontkent versoepeling alcoholverbod | 05 jun 2025