De bekende Haarlemse brouwerij Jopen heeft aangekondigd dat het liefhebbers en fans de kans biedt om mede-eigenaar te worden. De opbrengst van de crowdfundingcampagne zal worden gebruikt voor groei, verduurzaming en innovatie van de craftbierbrouwer.
Oorspronkelijk gestart bijna 30 jaar geleden als een burgerinitiatief, heeft Jopen zich ontwikkeld tot de grootste craftbierbrouwerij van Nederland. Het bedrijf is vernoemd naar de vaten waarin het Haarlemse bier in vroeger tijden werd vervoerd en is momenteel aanwezig in 2300 horecagelegenheden en 5600 winkels, met export naar 18 landen.
Michel Ordeman, mede-oprichter van Jopen, benadrukt de voortdurende ambitie van het bedrijf om te groeien: “We hebben nog veel plannen en we zien veel groeimogelijkheden voor craftbier in het algemeen en Jopen in het bijzonder. Dat doen we het liefst samen met een groep trouwe fans en liefhebbers.”
Om deze groei te stimuleren, lanceerde Jopen eind vorig jaar een crowdfundingcampagne. Geïnteresseerden kunnen certificaten van aandelen kopen, waarmee ze mede-eigenaar worden van de brouwerij. Het streefbedrag van de campagne is 2,5 miljoen euro. Het bedrijf is van plan is om het kapitaal te investeren in nieuwe apparatuur en verduurzaming van hun faciliteiten. De crowdfunding loopt tot eind mei en alle informatie is beschikbaar op het platform NxChange.
Jopen benadrukt dat dit niet de eerste keer is dat ze mede-eigenaren zoeken; in 1997 trokken ze al investeerders aan door ‘Jobligaties’ te verkopen.