GROOT-BRITTANNIË – De honderd snelst groeiende gedistilleerde-drankenmerken ter wereld zorgden in 2018 voor een volumegroei van 11%. De totale categorie zag de verkoop met 0,8% stijgen. Deze cijfers bracht marktonderzoeksbureau IWSR (International Wine & Spirit Research) gisteren naar buiten. De grootste stijgers zijn nationale en regionale producten, zoals de rijstdrank soju, het graandistillaat baijiu en Indian whisky. Topverkoper is het Koreaanse soju-merk Jinro, dat 6,4% meer omzet behaalde, gevolgd door Imperial Blue Whisky en Royal Stag Whisky. De Top 100 van grootste sterke-drankenmerken zijn wereldwijd samen goed voor bijna 700 miljoen dozen (9 l.), terwijl de totale verkoop op 3,17 miljard dozen ligt. Waar van bier en wijn vorig jaar op mondiaal niveau minder werd verkocht, blijven de sterke dranken het goed doen bij de consument. Vooral de groei van gin is interessant, zegt de IWSR. Deze categorie behaalde de grootste winst.
Laatste nieuws
-
Nieuwe wind bij Ardbeg | 21 nov 2025
-
Heineken verlengt samenwerking met Formule 1 | 20 nov 2025
-
Drie keer raak bij de Dutch Whisky Awards | 19 nov 2025
-
Knallende kurken bij Bollinger | 19 nov 2025
-
Rutte zet kleine brouwers in het zonnetje | 18 nov 2025
-
Veranderen slimme tractoren het leven in de wijngaard? | 17 nov 2025
-
Overleven met wijn | 14 nov 2025
