De Italiaanse vlag, het logo van de Italiaanse Republiek en de QR-code die vanaf 15 april jl. op alle doc- en docg-labels van wijnflessen zijn terug te vinden, dienen niet alleen om het keurmerk “made in Italy” te benadrukken en als extra garantie voor gecertificeerde kwaliteit, maar ook als extra beveiliging tegen het vervalsen van deze labels. Vergelijk het met de beveiligingstechnieken zoals die in bankbiljetten zijn verwerkt, zo verduidelijkt het Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato, dat verantwoordelijk is voor de labels. Volgens Coldiretti bedragen de verliezen als gevolg van het namaken van Italiaanse wijn meer dan € 1 miljard euro per jaar. “Niet alleen een financiële schade voor de betrokken producenten, maar ze brengen ook het imago van “made in Italy” en het consumentenvertrouwen in gevaar.”
Laatste nieuws
-
Nederlandse brouwers buiten gebaande paden | 20 mei 2025
-
Wist u dat er een soort ‘dranken-quote’ bestaat? | 19 mei 2025
-
Hoge verwachtingen Zuid Afrikaanse oogst | 16 mei 2025
-
Alcohol maakt wijnstokken mogelijk weerbaarder tegen droogte | 15 mei 2025
-
Herstel in Bourgogne biedt sprankje hoop | 14 mei 2025
-
EU steunt Franse drankensector met €5 miljard | 13 mei 2025
-
Mocht u toevallig in de buurt zijn… | 12 mei 2025