SPANJE – Er breken goede tijden aan voor sherry: nieuwe cijfers van het IWSR (International Wine & Spirits Research) wijzen uit dat de verkoop van de premium soorten de komende vijf jaar met 18% zal stijgen. Producent Gonzalez Byass is een van de sherryhuizen die merken dat de jongere consument meer interesse toont in de betere sherry’s, geholpen door de aandacht van sommeliers en de pers. Werd de drank voorheen vooral gezien als aperitief, tegenwoordig laten de restaurants hun gasten zien dat sherry met tal van gerechten is te combineren. De populariteit van tapas draagt hier zeker aan bij, stelt Byass-frontman Mauricio González-Gordon. Daarnaast profiteren de premium merken mee van de huidige trend, waarin de consument liever voor kwaliteit kiest dan voor kwantiteit. De groeiende vraag naar premiums zou de gehele categorie wel eens verder kunnen helpen, denkt González-Gordon. Op ProWein pleitte hij ervoor dat de sherryhuizen zich vooral richten op de waarde en kwaliteit. Onderzoeksbureau IWSR voorspelt dat de stijgende lijn van de premium-varianten, die al in 2011 werd ingezet, voorlopig nog wel even aanhoudt.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025