Natuurlijk heb je mensen die ‘alleen even willen rondkijken’ en de slijterij na een paar vluchtige blikken weer verlaten. Maar over het algemeen geldt: als de geïnteresseerden eenmaal binnen zijn, dan lukt het verkopen wel. Tenminste, als u enige moeite en energie in het overtuigingsproces steekt. Maar hoe krijg je op een rustige dag klanten over de drempel? Geïnspireerd door een wijnspecialist die zich met een hele simpele truc ontpopte tot lokale dierenvriend en daarmee ook menig baasje weet te charmeren, delen we graag een viertal tips, regelrecht uit de praktijk.
- Het advies van die wijnhandelaar uit New York willen wij onze lezers niet onthouden: zorg ervoor dat u altijd hondenkoekjes bij de kassa hebt liggen. Allicht dat baasjes die tijdens hun loopje langs uw winkel komen dan wat vaker binnenstappen. En als de baas het niet van plan was, dan is er altijd nog de hond die zich maar wat graag door u laat aaien en natuurlijk hoopt op een beloning als hij z’n poot aanreikt. Vraag de eigenaar natuurlijk wel om toestemming als u voor het eerst iets lekkers wilt geven of biedt aan dat diegene de traktatie zelf aan de hond geeft.
- Zorg dat u een uitgebreide maillijst hebt van klanten die zich zelf hebben aangemeld voor een nieuwsbrief. De handigste manieren om dit voor elkaar te krijgen is via een A4 bij de kassa waar klanten zelf hun mailadres kunnen invullen, of via een vriendenpas. Verstuur op rustige dagen een aanbieding of nieuwsbrief en trigger uw klanten om nog diezelfde dag naar de winkel te komen. En maak gebruik van FOMO, oftewel de Fear of Missing Out. Als ze vandaag niet komen, dan missen ze iets! Plaats meteen ook even een post op sociale media om de actie van de dag bij uw volgers onder de neus te wrijven, eh… de aandacht te brengen.
- Maak een feest van elke dag! We hebben natuurlijk de traditionele feestdagen, maar ondertussen heeft elke ‘normale’ dag ook zijn eigen thema meegekregen. De ene keer vieren we het bier, de andere keer tequila of gin. Maak hier handig gebruik van, in de etalage en op sociale media. En als het niet direct met drank te maken heeft, kijk dan hoe u het kunt ombuigen en zo kunt brengen, dat je daar natuurlijk iets lekkers bij wilt drinken. Bij Warme Truiendag een glühwein en bij Nationale Hamburgerdag een mooie IPA. Op de website checkiday staat een actueel overzicht van Wereld……dagen. Soms zelfs meerdere op één dag, heeft u ook nog iets om uit te kiezen.
- Best balen, als je op een warme dag trek hebt in bier, rosé of mousserende wijn, maar de fles eerst nog een paar uur koud moet zetten. Het is een gegeven waar de supermarkten handig gebruik van maken; consumenten betalen meer voor een lekker koud drankje uit de koeling dan voor een lauw bier uit het schap. Als wijn- en bierspecialist kunt u dat juist als extra service aanbieden. Zet hardlopers in de koeling. Koop hiervoor een transparant koelkastje voor in de winkel, zodat bezoekers hier hun oog op kunnen laten vallen, of doe het desnoods achter in het magazijn. En maak goed kenbaar dat klanten bij u zónder extra kosten ook voor een gekoelde drank kunnen kiezen.