ITALIË – Dat de consument binnenkort meer gaat betalen voor een Italiaanse wijn, is onvermijdelijk. Dat concludeert het online vakblad Wine Meridian na een enquête onder producenten, exportmanagers en andere professionals. Het magazine voelde 160 mensen uit de wijnindustrie aan de tand over de huidige economische situatie. Voor maar liefst 96% van de ondervraagden hebben de stijgende energiekosten gevolgen voor het budget. Het overgrote deel meldt dat materialen als glas, karton, etiketten en afsluiters 30% duurder zijn geworden. Een kwart noemt dit zorgwekkend omdat dit een zware impact heeft op de bedrijfsvoering. Hogere prijzen voor de consument zijn onvermijdelijk, denkt Wine Meridian, aangezien de wijnbedrijven niet in staat zijn de meerkosten op te vangen. In de enquête zegt twee derde van de ondervraagden de prijzen te zullen moeten verhogen. Behalve hogere kosten merkten zij ook dat de distributie vertraging oploopt. Een meerderheid (60%) van de Italiaanse wijnbedrijven levert later aan haar klanten dan beloofd door een tekort aan grondstoffen.
Laatste nieuws
-
Leeg vaatje voor de directie | 01 feb 2023
-
Geurtsen blijft Hofleverancier | 31 jan 2023
-
Whiskeytoerisme nog niet op oude niveau | 30 jan 2023
-
Minder wijn voor Spanje | 27 jan 2023
-
Nederlander drinkt zijn biertje weer net zo lief in de kroeg | 26 jan 2023
-
Gironde vraagt opnieuw aandacht voor penibele situatie | 25 jan 2023
-
Cognac boekt prima omzet | 24 jan 2023