NOORD-SCHARWOUDE – Duitse en Belgische supermarkten hebben in 2016 weer meer geprofiteerd van Nederlandse klanten die over de grens hun boodschappen kwamen halen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. De omzet in het grensgebied steeg met 0,11% naar 2,70%. Vooral Duitsland heeft voordeel van de koopjesjagers, mede dankzij de veel lagere accijns op alcohol. Ook frisdranken en drogisterijartikelen zijn producten die daar goedkoper zijn en daarom veel langs de kassa’s gaan. GfK becijferde dat van elke euro omzet aan dagelijkse boodschappen, uitgegeven door huishoudens in het Duitse grensgebied, 4,07% de grens over gaat. Dat aandeel blijft stijgen; vorig jaar was het 3,86% en in 2014 3,66%. Gemiddeld kopen Nederlanders die dicht bij de grens wonen per jaar tien keer bij onze ooster- of zuiderburen en besteden ze bijna 34 euro per bezoek.
Laatste nieuws
-
Veiling The Epicurean’s Atlas | 01 dec 2023
-
Staking Chivas Brothers gaat door | 30 nov 2023
-
Brussels Beer Challenge | 29 nov 2023
-
Ook in Groningen geen reclame op alcohol in de openbare ruimte | 28 nov 2023
-
Geen tweede verhoging accijns in Verenigd Koninkrijk | 27 nov 2023
-
Hoofdpijn voor Chivas Brothers | 24 nov 2023
-
Valse bommelding | 23 nov 2023