We weten allemaal wat er mee wordt bedoeld. Een goede wijn behoeft geen krans, want, zo is de gedachte, goede koopwaar hoef je niet aan te prijzen, dat verkoopt zichzelf wel. De uitdrukking is afkomstig uit een grijs verleden, toen herbergiers verplicht waren een krans uit te hangen om te laten zien dat ze een vergunning hadden om wijn en sterke drank te schenken. De krans stond niet alleen voor de vergunning, maar juist ook voor kwaliteit. Want als de drank legaal was, moest deze ook wel van een knappe kwaliteit zijn. Toen later de verplichting van de krans kwam te vervallen, hielden sommige herbergen de krans in ere, andere hielden het voor gezien. Want, klanten wisten toch wel dat er goede kwaliteit geschonken werd: goede wijn behoeft geen krans.
Als goede wijn geen krans behoeft, waarom steken producenten dan toch zo veel tijd in de verpakking? Natuurlijk, het oog wil ook wat. En met een goede verpakking val je op. Want, kijken we niet allemaal toch stiekem naar de buitenkant? Is de ene fles….
Het complete artikel kunt u lezen in editie 2 van Drinks Slijtersvakblad. Over verkooptips en de laatste nieuwtjes gesproken; met 6 edities per jaar blijft u volledig op de hoogte van alle ins & outs in uw vakgebied.